Orgelhistorie
Het orgel in de Hervormde Kerk van Nieuwer ter Aa werd in 1899 gebouwd door de fa. Forster & Andrews uit het Engelse Hull (Yorkshire).
Het orgel kostte destijds £ 550,00 en werd geschonken door ‘Kitty Earle’, geboren Baronesse van Reede en Ter Aa, het instrument is opgesteld in twee identieke kassen, waartussen zich de klaviatuur bevindt.
Het orgel bevindt zich nog geheel in de originele staat, inclusief de pneumatische tractuur van het pedaal.

Een restauratie van het orgel werd in 1961/1962 uitgevoerd door de Zwolse firma Van den Berg & Wendt.
Het gebrandschilderd raam in het zuidertransept, in 1897 geschonken door ‘Kitty Earle’, (G.R. Earle, weduwnaar van S.C.E. baronesse van Reede van ter Aa) toont een orgelspelende Caecilia.
Het orgel werd geleverd inclusief het oxaal, het stond op de afscheiding tussen schip en koor en heeft dan ook een front aan de voorzijde en aan de achterzijde.
Het is jammer dat dit bijzondere aspect van het orgel niet meer tot zijn recht komt, nu het orgel na de kerkrestauratie tegen de torenwand is geplaatst.

Bron: ‘Er staat een orgel in ….’ door Gert Oost, Bert Wisgerhof en Piet Hartemink. ISBN 90 246 4448 8

Technische gegevens

Great Organ7
Swell Organ8
Pedal Organ2
Totaal aantal stemmen17
ManuaalomvangC-g”’
PedaalomvangC-f’
TractuurMechanisch (manualen) en Pneumatisch (pedaal)
TemperatuurEvenredig zwevend

Dispositie

Great Organ: Open Diapason 8′, Hohl Flute 8′, Dulciana 8′, Principal 4′, Harmonic Flute 4′, Fifteenth 2′, Clarinet 8′.
Swell Organ: Bourdon 16′, Open Diapason 8′, Salicional 8′, Voix Celestes 8′ (TC), Principal 4′, Mixture 3 ranks, Horn 8′, Oboe 8′.
Pedal Organ: Open Diapason 16′, Bourdon 16′.
Koppelingen: Swell to Great, Swell Octave, Swell to Pedals, Great to Pedals.
Speelhulpen: Combinatietreden (waaronder crescendotreden).