Restauratie Forster & Andrews orgel

De Hervormde Kerk is beeldbepalend voor het dorp Nieuwer Ter Aa. Het eeuwenoude gebouw uit 1480 kent een rijk verleden. De kerk wordt ook wel het juwelenkistje van Kitty genoemd. Suzanne Catherina Elisabeth, zoals Kitty eigenlijk heette, was de laatste barones uit het geslacht van Reede van Ter Aa. Na haar overlijden schonk haar man, George Earle, ter nagedachtenis aan haar, de kerk een bijzonder Glas in Lood raam, het Caecilia raam. Ook liet George Earle het 17e-eeuws Glas in Lood restaureren.

Het pronkstuk van de kerk is het Forster & Andrews orgel dat gebouwd is in 1898 in het Engelse Hull (Yorkshire). Het orgel wordt omlijst door een fraai gedecoreerde houten oksaal waarin de volgende zin te lezen is:

Dit orgel is geschonken ter nagedachtenis aan de geliefde en hooggeëerde Kitty Earle, geboren barones Van Reede van Ter Aa. Het was het eerste Victoriaanse orgel in Nederland, speciaal voor de Hervormde Kerk in Nieuwer Ter Aa gebouwd.

Bijzonder is ook echt feit dat het orgel deel uitmaakt van een speciaal samengesteld ensemble, met een houten wand, balustrade, preekstoel. Het uiterlijk maakt dit instrument speciaal, omdat de traditionele Engelse opstellen met twee orgelfronten (een front aan de voorzijde en een front aan de achterzijde) is gebruikt. De pijpen zijn altijd beschilderd geweest, terwijl de organist tussen de twee orgelkasten zit.

De klank van het orgel is uniek, al het pijpwerk is in zijn oorspronkelijke vorm en met oorspronkelijke toonhoogte bewaard gebleven. Onder de registers bevindt zicht onder andere een driehoekige Hohlflote, een bijzonderheid die in buitenlandse boeken over orgelbouw wel beschreven wordt, maar in de Nederlandse praktijk maar heel weinig voorkomt.

Restauratie is noodzakelijk

De laatste grondige restauratie vond plaats in 1961. In de tussentijd hebben er kleine reparaties plaatsgevonden en is het orgel altijd goed onderhouden. Inmiddels kunnen niet meer alle onderdelen van het orgel worden gebruikt doordat er defecten zijn opgetreden die niet gemakkelijk te repareren zijn. Om het orgel weer in zijn volle glorie te herstellen zal het volledig gedemonteerd moeten worden om alle onderdelen in hun originele staat te herstellen. Alleen dan kunnen we de monumentale waarde behouden en verdere schade voorkomen.

Help ons om het waardevol erfgoed te behouden

De totale kosten voor restauratie bedraagt € 377.000 euro. De Provincie Utrecht heeft al een genereuze bijdrage toegezegd van € 148.000. De orgelrestauratie commissie zet zich in om het streefbedrag van € 229.000 te verkrijgen doormiddel van fondsenwerving en het organiseren van acties. Ook u kunt bijdragen aan het behoud van dit bijzondere orgel door een donatie te doen. Elke gift, groot of klein, helpt ons een stap dichter bij, om het orgel te behouden en te beschermen voor de komende generaties.

,-
Gedoneerd:

Hoe kunt u geven?

U kunt uw gift op de volgende wijze geven:

• Maak uw bijdrage over op rekeningnummer NL33 RABO 031 0600 154 t.n.v. Hervormde Gemeente Nieuwer Ter Aa o.v.v. Restauratie Orgel. De kerk heeft een ANBI status waardoor u gebruik kunt maken van fiscale voordelen.
  • Scan de QR-code hieronder en maak uw bijdrage over:
    [QR-code]

Volg ons project op Facebook: https://www.facebook.com/Hervormdnieuwerteraa.

Voorzitter Kerkvoogdij:
Henk Vonk